Hvordan dit kæledyrs blære kan udtømmes

Post Reply
User avatar
FYI
Posts: 1883
Joined: Tue May 15, 2007 2:16 pm

Hvordan dit kæledyrs blære kan udtømmes

Post by FYI »

Image
Image

Nogle skader kan forårsage at dyr mister evnen til at urinere. Dette er et vitalt, nogen gange livstruende problem, medmindre plejeren ved hvordan man kan få et dyr til at urinere manuelt. Dette kaldes 'tømning' af blæren.

Din dyrlæge vil vise dig hvordan dette udføres og det er vigtigt at du følger din dyrlæges instruktioner omhyggeligt. Hvis din dyrlæge ikke vil vise dette for dig, find en anden dyrlæge der vil. Denne side er en debat om hvordan '''en hund eller kat udtømmes''' og er ikke beregnet til at være en erstatning for dyrlægens rådgivning.

Dit kæledyrs blære trænger til at blive tømt komplet, mindst tre gange om dagen (hver 8. time). Nogle skadede dyr drypper eller lækker urin i løbet af dagen. En udtømning vil sikre at blæren er helt tom og forhindre en infektion. Det vil også reducere mængden af urin der væder huden, hvilket kan forårsage sår.

Nogle skadede dyr kan ikke frigive urinen, selv hvis de ønsker at gøre det. De vil ikke urinere, medmindre blæren bliver så fuld at den løber over. Udtømning vil sikre at urinen ikke bliver i blæren for længe og derved skaber et miljø hvor bakterier kan vokse. Udtømning afholder også blæren fra at blive udspilet. Hvis blæren bliver udspilet, kan kæledyret miste evnen til at urinere normalt, selv efter evnen til at kontrollere blæren kommer tilbage.

Efter en skade på rygraden eller det bagerste område på et dyr, kan cystitis (infektion) af blæren blive et alvorligt helbredsproblem. En blæreinfektion kan være dødelig på få dage, hvis den ikke behandles. Pleje af blæren er essentielt for dit kæledyrs helbred, uanset om det er blevet opereret eller ej og uanset om dyret er helt eller delvist uden blærekontrol.

Her er de mest almindelige tegn på [[Urinary tract infection|Urinrørsinfektion]]:
  • Dryppene eller en våd bagende og våd seng
  • Dårlig lugt fra urinen og sandsynligvis en øget slikken i genital området
  • Blodig eller mørk urin
  • Depression, appetit tab, og en temperaturstigning efterhånden som infektionen udvikler sig
Bemærk at svære symptomer kræver omgående dyrlæge behandling.

Præventiv medicinsk behandling, vil hjælpe med at undgå infektioner. Samarbejd med din dyrlæge, for at få udskrevet den bedste medicinering, checke pH, dyrke urinen og lære hvordan du udtømmer dit kæledyr. Efterladt urin i blæren, kan gøre det til et sted hvor bakterier formerer sig.

Blæren skal udtømmes manuelt, indtil dit kæledyr er i stand til at urinere helt af sig selv. At få blæren udtømt mindst tre gange dagligt, er en permanent plejebehandling, der er nødvendig for kæledyr der er vedvarende svækket. Succesen af din plejebehandling, vil afhænge af hvor effektiv du bliver i denne behandling.

Denne side beskriver hvordan en blære udtømmes... men du ''skal'' rådføre dig med din dyrlæge først.

"Vær ikke bekymret!" siger hundredvis af beskeder på vores beskedtavle. Efter meget kort tid, bliver dette så nemt for dig og dit kæledyr.

Små hunde

Støt dyret i en oprejst position.

Image

Lokaliser blæren. Udfør forsigtigt 'test klem' på forskellige steder, indtil du identificerer den, start der hvor ribbenene slutter og gå bagud. Din tommelfinger skal være på den ene side af underlivet og dine fingre på den anden side.

Image

Klem forsigtigt din tommelfinger og andre fingre sammen og se om der frigives urin. Hvis ikke, flyt et lille stykke længere ned på blæren og prøv igen.

Dette er det rigtige punkt.

Image

Dyret kan løfte sin hale, når det rigtige punkt presses.

Image

Urin skal frigives i en rimelig konstant strøm. Når urinen mindskes til dryp, er blæren tilstrækkelig udtømt. Dette er ikke smertefuldt for kæledyret. Det er ofte en stor lettelse.

Image

Medium eller stor hund

Placer dine hænder på kæledyrets sider, bagved brystkassen. Her hviler tommelfingre let på ryggen.

Image

Tilfør tryk, ved at klemme indad og opad. Tilfør ''ikke'' tryk direkte på en skadet rygrad, specielt hvis hunden har en diskos sygdom.

Image

Hvis dine hænder bliver trætte, hold en pause for at hvile og start så igen. Efterhånden som blæren skrumper, skal du stoppe og flytte dine hænder til en bedre position. Fortsæt udtømning indtil blæren er tom.

Image

Stor/tung hund

Udtømning med knyttet næve for hårdere tryk

Jeg er også ved at lære denne færdighed for udtømning og det der har hjulpet mig, var en kvinde der faktisk lavede en knyttet næve med hver af sine hænder og enten anvendte den åbne side af dem (tommelfingre peger fremad) eller knoer mod knoer (tommelfingre peger mod dig) ved udtømning. Måske havde jeg ikke styrken i min håndflade og fingre eller jeg anvendte for meget pres med fingerspidserne, for jeg havde ingen succes med udtømning før jeg anvendte hele min knyttede næve, hvilket gav mig mulighed for at tilføre mere pres fordelt over et større område, end med fingerspidserne. Alle de råd der er skrevet her, om positionering ved en meget fuld blære virker præcise. At overvinde ringmusklen er det sværeste, så det er nødvendigt med et fast tryk i starten, men når du først får din hund i gang er der ikke flere problemer. Jeg udtømmer alt det jeg kan, venter et øjeblik og gør det igen med lignende resultat i 10 eller 12 omgange i hver session. Du kan kun mærke blæren, når den ikke er unormalt udspilet. Bare find det punkt der virker på din hund og gentag handlingen flere gange i hver session. Jeg spurgte en dyrlæge på vores lokale veterinær universitetshospital, om denne metode er ok og han sagde at mange af de kvindelige studerende anvender denne metode. Håber det hjælper. Alt held ønskes, giv ikke op.
Martha

Støtte en tung hund

Jeg skabte en "udtømningsstation". Min bagveranda har synlige loftbjælker, så vi monterede en lille metalkrog i bjælken og anvendte tøjsnore og små taljer til at opsætte ophænget. Vi satte en karabinhage på den ene ende af snoren, så vi let kunne sætte den i Porkchops turudstyr og træde på snoren for at holde den rolig.

Station for udtømning af en stor lammet hunds blære

For at hjælpe med at udtømme vores 35 kg hunlabradors blære, har min kone og jeg designet en enkel, men meget effektiv udtømningsstation. Den kræver kun (1) en tobenet ^ stige, (2) en stang, og (3) en sele. Vi sætter søm i stangen, på forskellige steder (for at kunne fastgøre selerne senere og justere højden på selen der holder vores hunds bagkrop) Først anvender vi selen til at hjælpe vores hund med at stå oprejst og gå ind under stigen. Når den er der, så skubbes stangen gennem de to håndtag på selen. Lad derefter stangen hvile på et stigetrin på den ene side og den horisontale tværstøtte på den anden side. Juster højden på selen, ved hjælp af de søm der sidder forskellige steder på stangen. Så kan jeg bare slippe selen og lade den holde hende. Jeg bruger derpå begge mine hænder til at udtømmes hendes blære. Hvad der er fantastisk her, er at vores hund falder lidt tilbage og selen vil holde hende i en position hvor blæren er placeret lige bag ved seleområdet og derfor let at finde og udtømme. Hele processen tager kun 5 minutter at gennemføre og hvis nødvendigt, kan en person selv gøre det (med en hund på 35 kg!).

Image

Udtømning af en hund der ligger ned

Uanset hvad, så vejer hun 23 kg og udtømme hende i stående position er ekstremt svært, hvis ikke umuligt. Ved tissetid denne morgen, placerede jeg hende på siden i hendes seng og startede med at massere/presse hele bagkroppen fast men nænsomt, som i alle har fortalt om, fra der hvor ribbenene slutter med min tommelfinger på den ene side og de andre fire fingre på den anden side og min venstre hånd placeret på hendes bagside for at hjælpe med at trykke.

Faktisk kunne jeg ikke mærke "ballonen", men urinen kom ud! Forsøgte det samme igen kl. 10 og det virkede.

Udtømning af en hund på 43 kg med en sele

Jeg har en labrador på 43 kg og her er hvordan jeg gjorde det i ugen hun skulle udtømmes. Hver sjette time tog jeg en sele rundt om hendes mave (et rullet håndklæde kan anvendes) og tog hende til det område hvor hun letter sig. Der placerede jeg selen lige foran hendes bagben og løftede med små ryk. Nogen gange skulle der 3 eller 4 løft til. Hvis din hund er mindre, skal du måske anvende en tyndere sele. Uanset hvad, så ville jeg vende dette med dyrlægen. Jeg kan kun sige at det virkede for mig. En gang kunne jeg ikke få hende til at tisse, så jeg gav hende noget vand og efter 20 minutter – ingen problemer.

Stor Schæferhund

Jeg har en stor Schæfer og når jeg skulle udtømme ham, krævede det et konstant pres for tømme hans blære og han kunne ikke stå selv. Jeg anvendte et seletøj foran (jeg anvendte bare et almindeligt bagende seletøj, men de sælger også et specielt forende løfteseletøj) og et lagen bagpå (et krybbesengslagen virker fint, hvis du har et). Jeg løftede ham, mens jeg forsøgte at placere hans poter i tisseområdet, så placerede jeg hans forreste poter der hvor han kunne stå på dem og jeg stod hen over hans bagende og løftede hans hofter op og holdt dem mellem mine ben, derefter anvende jeg min flade hånd, fingrene samlet, til at udtømmes hans blære. Det tog mig over en uge, inden jeg kunne gøre dette og ikke få tis ud over mig selv og ham. Det kræver lidt indlevelse og fysisk styrke, men som med alt andet gør øvelse mester.

Udtømning af en stor hund i en vogn

Jeg udtømmer Waffles i hans vogn. Jeg står bagved ham med mine ben på hver side af hjulene (han anvender en fast saddel). Jeg placerer mine hænder indenfor stængerne i vognen (fra oven) og med begge hænder åbne, presser jeg på begge sider af blæren samtidigt.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Denne store hund er støttet i en stående position af en rullestol. Ræk ned gennem stængerne for at placere dine hænder på taljen foran lårene.

Image

Prøv at mærk efter blæren ved at presse ind i siderne med dine fingerspidser. Når du kan finde den, klem dine hænder sammen for at starte med udtømningen.

Image

Bemærk hvor langt taljen presses ind når hunden udtømmes. Udtøm, hvil og gentag indtil der ikke kommer mere urin ud.

Image

Katte

Image

Udtømme en kat der ligger ned

Jeg udtømmer sikkert (urin) Jaime anderledes, grundet hun har bagende parese (svaghed) frem for en lammelse. Selvom hun har lidt føling og kontrol over blærens lukkemuskel. Hun lækker aldrig urin, undtagen når hun har en infektion og hun kan overhovedet ikke urinere selv. Alligevel trækker hun sig selv rundt som et typisk lamt
kæledyr. Derfor har hun en meget stram lukkemuskel, som hun har noget kontrol med og hendes overdrevne toning (stramhed) i lukkemusklen, er det der gør det svært for hende at udtømme. Jeg kunne aldrig lære at udtømme hende i en stående position, selvom jeg havde mange ugers sessioner med dyrlægen.

Jeg placerer Jaime på et lille bord og sidder på en fodskammel. Jeg er let hen over hende. Jeg ligger hende på hendes højre side på et blødt håndklæde og gnider hendes ryg og taler til hende så hun slapper af. Derpå, når jeg føler hun slapper af, placerer jeg min højre hånd på hendes ryg og med min venstre hånd finder jeg blæren og holder om den. Derpå anvender jeg den hånd og begge mine tommelfingre til at fange blæren og trykke den ned mod halen. Blæren vil "rulle" og du skal måske flytte din hånd og fingre for at finde blæren igen.

Anvende en "ragdoll" metode til at udtømme en kat

Den nemmeste måde jeg kunne gøre det på, var at holde ham i armhulerne så hans bagende og ben hang frit over toilettet. Derpå spore bunden af hans brystkasse med en finger, til hvor du kan mærke en svampet pose, nogen gange mere fast, afhængig af hvor fuld blæren er. Klem den forsigtigt mellem to fingre og flyt dine fingre nedad mod hans bagende, mens du forsigtigt klemmer dem sammen, så vil han tisse frit. Dyret vil måske føle sig mere komfortabel med sine poter på jorden i denne "stående" position, hvis det ikke kan anvende sine bagben eller ikke kan lide at hænge. Det kræver lidt tålmodighed og eksperimenterende for at finde en metode der passer jer begge. (Bemærk: Kan ikke anbefales for en kat der lige er kommet til skade.)

To måder at udtømme

Kat's blære er nogen gange tæt på brystkassen og andre gange tæt ved halen, nogen gange midt i kroppen og andre gange tæt på den ene side (afhænger af hvor fuld hendes tarm er...) Jeg udtømmer (Kat) på to måder, enten går jeg ind nedefra, ved at anvende min tommelfinger på den ene side og først to fingre på en side, med de sidste to fingre foldet som en slags "stop", for at forsøge på at forhindre blæren i at flytte sig rundt, eller nogen gange går jeg ind oppe fra rygraden og lader håndfladerne næsten røre og 3 eller 4 fingre på hver side, til at søge efter blæren. Når du finder noget der er som en "gummi bold" mellem dem, er det den! Det er det eneste derinde, der føles som dette. Du kan så presse fra oven eller holde den på placeringen med en hånd, mens du går ind nedefra med den anden.

Udtømme en kat over kattebakken

Udtømning af et dyr kan drille de første par gange, men bliver meget lettere med tålmodighed og øvelse. Mor udtømmer Mimosa to gange dagligt, selvom hun ikke er inkontinent. Hun har problemer med at komme ind og ud af kattebakken, så omkring samme tidspunkt hver dag, løfter mor hende op og udtømmer hende over bakken.

Placer din hånd lige under brystkassen og klem, flyt den så nedad mod hofterne. Du kan normalt mærke blæren som en hård rund klump. I måneder vidste Mimosa lige hvornår hun skulle vrikke, for at få os til at tømme hendes blære.

Når blæren rammer mod hofterne – og derfor ikke har noget sted at undslippe – kan du klemme urinen ud.

Udtømning af en kat der ikke er rolig

Jeg tager ham i nakkeskindet med min højre hånd, derpå anvender jeg min højre hånd til at finde hans blære. Jeg starter ved hans ribben, hvis det nu er, men finder den altid lige mellem hans hofter. Jeg klemmer så, og flytter min hånd hvis nødvendigt. Jeg ved jeg er det rigtige sted, for ligeud sagt, hans penis/pung starter med at bevæge sig (nogen gange kommer der også en dråbe tis frem). Jeg har aldrig hørt om dette tegn før, men det må være fordi han, endnu, ikke er kastreret. Så følger urinen normalt ud med stor kraft, nok til at ramme tværs gennem rummet. At sige han sprøjter som en brandslange, er INGEN overdrivelse!!

-----------------------------------------------------------------------------------------

Denne killing har balance og koordineringsproblemer. (Hun mangler også sit bagben og hale.) Hun er meget let at holde, da hun kun vejer 2,5 kg. Her er en basis holder, der støtter hende over kattebakken inden udtømning.

Image

Her klemmes blæren med højre hånd, mens hun forsat er støttet med den venstre hånd. Blæren er fanget mod hoften.

Image

Bemærk hvor langt blæren bliver sammenpresset, efterhånden som den tømmes.

Image

Killinger kan protestere mod at blive udtømt

Vi har udtømt Mimosa i næsten tre år nu, og hun klager STADIG højt. RRRRROOOOWWWWLLL!!!!!! Hun kæmper ikke længere imod, som hun gjorde tidligere. Legume beklagede sig med hyl & krads, men hans blære var smertefuld. Mimosas blære er det ikke.

(Bemærk: Hvis din kat har blærekontrol, men har svært ved at anvende en standard kattebakke, se også [[Litterbox for handicapped pet|Kattebakke for handicappet kæledyr]]).

Kateteranlæggelse

Kateteranlæggelse kan være en mulighed for din hanhund. Det er mere kompliceret med hunhunde og skal normalt udføres af en dyrlæge. Din dyrlæge kan instruere om kateteranlæggelse hjemme og levere det rigtige udstyr til dig. Udfør IKKE denne procedure, uden støtte fra en dyrlæge! Hvis det udføres forkert kan det skade din hund seriøst, måske dødeligt.

Anvende en steril procedure

Jeg anvendte KY gel fra en tube, men læste et sted at jeg kan få individuelle pakninger med det, så KY er steril hver gang du åbner en ny pakke. Jeg putter KY på en ren plade. Du kan sikkert putte det på en steril gaze, hvis du tror den er mere ren. Jeg har altid haft en pumpe med antibaktiel gelsæbe, som du ikke skyller af, lige ved siden af mig. Desuden har jeg et andet rør med koldsteril i. Jeg registrerer hvilket rør jeg trækker kateter fra og når jeg er færdig putter jeg de brugte kateter i det andet rør. På denne måde anvender jeg aldrig det samme kateter, på den samme dag og jeg ved at kateterne er meget sterile, da de har været i det koldsterile i mindst 24 timer, inden jeg anvender dem igen. Jeg har omkring 12 katetre, som jeg skifter mellem fra rør til rør.

Jeg vasker mine hænder, lægger alt frem inklusiv Waffles, og vasker så hænder igen. Jeg aftørrer Waffles med en babyserviet. Jeg anvender aldrig noget skrapt, da jeg ikke vil udtørre eller irritere ham. Jeg anvender den antibakterielle gel på mine hænder. Jeg trækker hylstret tilbage. Når du bliver mere øvet, kan du trække det tilbage med en hånd eller i det mindste holde det tilbage med en hånd og derefter pumper jeg lidt antibakteriel gel kun på fingrene på min højre hånd og gnider gelen rundt mellem mine fingre. Jeg ryster så mine hænder, for at få dem til at tørre. Det vil være bedst hvis du kan sætte katetrerrøret på en slags stander, hvor det er opstående med toppen fri, således at du kan tage et kateter med din rene hånd uden at skulle røre ved røret igen. Jeg ryster kateteret længe for at sikre at alt koldsterilen er ude af det (hvis din dyrlæge siger du skal skylle det, skal du gøre det). Hvis jeg rammer væggen eller andet, mens jeg ryster det, tager jeg et nyt kateter. Efter jeg er sikker på at kateteret er tørt, trækker jeg det forsigtigt gennem KY gelen (Jeg dækker 2-3 cm af det) og holder kateteret så langt tilbage som muligt, inden jeg starter med at indsætte det.

Stimulere urinering

Der er en anden måde at tømme blæren på, der virker for nogle kæledyr. Det kan være nyttigt i korttids- eller nødstilfælde. Det involverer ekstern stimulering af kæledyrets genital område, for at fremmane urinering som en kattemor gør det med små killinger. Udtømning af blæren kræver ikke kontakt med kæledyrets genital område og kan ikke føre til bakterier i urinrøret. Ekstern stimulering kan lede bakterier ind i urinrøret og forårsage en [[Urinary tract infection|Urinvejs infektion]]. Når du udtømmer blæren, styrer du helt hvordan den tømmes, men med ekstern stimulering er det begrænset til hvor godt kæledyret kan tømme blæren selv. Ekstern stimulering kan forårsage at kæledyret rammer din hånd, hvilket ikke sker ved en udtømning. Hvis din dyrlæge har vist dig hvordan du udtømmer dit kæledyr og du ikke er i stand til at udføre det korrekt, så spørg efter en ny demonstration. Hvis du er i en situation, hvor dit kæledyrs blære trænger til at blive tømt og du ikke har set hvordan du skal gøre det eller foretage kateterindlæggelse, kan denne metode måske hjælpe midlertidigt indtil du kan komme til dyrlægen.

Hunkat

En aften sad jeg ved bordet og prøvede at udtømme Jaime og jeg var helt nede. Jeg kunne ikke mærke hendes blære og jeg var for træt til at tage hende på dyreskadestuen. Jeg begyndte at gnide indersiden af hendes ben og hun tissede lidt på min hånd. Så fortsatte jeg opad og gned hendes genitaler og hun begyndte at tisse mere og mere. Min dyrlæge og jeg var overraskede. Jeg anvendte denne teknik i flere måneder. Når jeg anvendte denne teknik, gned jeg hende energisk. Jeg gned hende og lod hende hvile og fortsatte af og på i 10 til 20 minutter. Denne løsning var som sendt fra gud, indtil jeg lærte at udtømme hende. Jeg kunne ikke fortsætte uendeligt med denne metode, fordi hun fik en del infektioner, men det fik os igennem indtil jeg lærte at udtømme hende.

Hankatten Yorkie

Når jeg tømmer hans blære, holder jeg ham med højre hånd (han er heldigvis lille) og anvender et fugtigt håndklæde med venstre hånd. Jeg skubber bare spidsen af hans penis frem og tilbage. Han tisser mindst 3 eller 4 gange, mere hvis han er helt fyldt op. Jeg gjorde dette hos dyrlægen, mens hun kiggede og efterfølgende tjekkede blæren, den var tom. Hvis det regner udenfor, udtømmer jeg ham over badekaret, hvis vejret er godt gør vi det udenfor (han kan lide at afmærke sine områder lol)

Dine kommentarer

Mange af disse kommentarer er gengivet fra beskeder postet på HandicappedPets diskussionstavle på http://www.HandicappedPets.net.
Vi byder dig velkommen til at poste dine spørgsmål og tanker der!

Image

Generel info

Arbejd med dit kæledyr

Hvis din dyrlæge har vist dig hvordan du skal udtømme dit kæledyr og du stadig ikke er i stand til at gøre det, så tøv ikke med at bede om en ny demonstration!

Hvis du ikke tror du får tømt blæren hver gang, så fortæl det til din dyrlæge. Antibiotikaer kan blive udskrevet for at undgå infektion, indtil du er bedre til at udtømme.

Find den rigtige metode for dit kæledyr

Der er ikke kun en metode der er bedst for alle kæledyr. Dit kæledyr skal måske udtømmes stående, liggende, i dine arme eller siddende i en vogn. Du skal måske stå foran dit kæledyr, bagved, ved siden af eller sidde med dit kæledyr på skødet. Du skal måske anvende en hånd, to hænder eller en slynge. Prøv at finde frem til den mest effektive metode for dit individuelle kæledyr.

Tarmpleje gør udtømning nemmere

Det er nemmere at udtømme et kæledyr der ikke er forstoppet. Når der er fyldt op i tyktarmen eller luft i maven, er det mere svært at udtømme blæren. Du kan opleve at kæledyret starter på at udskille afføring, når du presser maven for at udtømme blæren. Mange finder det bedst at stimulere kæledyret til at tømme tarmen inden udtømning. For tips om dette, se venligst [[Bowel management in incontinent pets|Tarmkontrol på inkontinente kæledyr]].

Lokalisering af blæren

Inden udtømning, tjek størrelsen og placeringen af blæren. Hvis den ikke er alt for fyldt, kan du føle dens faste runde form og dimensioner. Nogen gange er den rund og andre gange er den aflang. Hvis den er godt fyldt, føler du kun det der mærkes som en stor mave og stramt som en tromme. Her er en hjemmeside der viser røntgenbilleder af en blære i normal størrelse og en der er overfyldt. http://www.lbah.com/feline/flutd.htm

Blæren er ikke på det samme sted hver gang. Det afhænger af hvor fuld den er og hvad der er i urinrøret. Derfor klemmer du ikke på samme sted hver gang.

Placer din hånd på blæren og prøv med et par forsigtige test klem, flyt dine fingre tålmodigt en centimeter den ene og den anden vej, indtil du rammer punktet. Hvis du har start problemer eller kun får et lille dryp, prøv at arbejd dine fingre længere op i mavehulrummet, mod rygraden så du presser højere oppe på blæren.

Udtøm. hvil, udtøm

Du vil kunne tømme blæren mere, hvis du udtømmer mere end en gang under en session, med hvilepauser imellem. Dette gør det muligt for blæren at synke til en mindre størrelse hver gang og samle sig. Hvilepauser kan være et par sekunder eller flere minutter, alt efter hvor længe det tager for blæren at blive rund og fast igen.

Kæledyr med delvis kontrol

Nogle kæledyr har delvis blærekontrol. På nogle kæledyr forårsager en rygmarvsskade ikke komplet paralyse. For andre kæledyr kommer kontrollen gradvist tilbage under bedringen, men er ikke perfekt endnu. Det er vigtigt at fortsætte udtømning af disse kæledyr eller tjekke blæren for at sikre at den tømmes komplet. Fortsæt med dette indtil blærekontrollen er pålidelig.

Medicinering

Der findes medicinering der kan hjælpe med at udtømme blæren, ved at afslappe urinlukkemusklen og øge blærestyrken. Erfaring med dette viser at det normalt ikke er nødvendigt, men enkelte kæledyr kan være teknisk sværere at udtømme end andre. Din dyrlæge vil fastslå om medicinering er det rigtige i dit kæledyrs tilfælde.

Udtømning efter en udflugt

Hvis du tager din hund med et sted, hvor den slæber sin bagende hen over urene områder som fortov eller græs eller svømmer i urenset vand, er det en god ide at udtømme efter turen, selv hvis det ikke er tidspunktet for det endnu, og vaske det private område hvis det trænger. Dette hjælper til med at fjerne snavs og bakterier, der kunne blive en kilde til infektion.

Komplet udtømning

Lad en dyrlæge kontrollere dit arbejde

Hvis du ikke er sikker på at du får tømt dit kæledyr, er det en god ide at udtømme dit kæledyr og så lade din dyrlæge udtømme dyret lige bagefter, for at se om der noget urin tilbage.

Mærk blæren

I vores tilfælde, får jeg alt urinen ud. Hun er lille, hun er tynd, jeg har lange fingre og jeg kan mærke hvis vi ikke får alt ud. Så gør vi det igen, for at afslutte arbejdet. Jeg holder hende tynd og jeg giver hende lactulose, så hun ikke får forstoppelse, hvilket giver mig mulighed for at mærke hvad der foregår derinde så godt som muligt. Jeg føler at de fleste gange får vi tømt hende så godt, som hvis hun ikke var lammet.

Gentagne udtømninger

Den sidste time eller lignende om aftenen, udtømmer jeg ham gentagne gange. Først tager jeg ham udenfor på en tur og udtømmer størstedelen af hans urin. Når jeg kommer indenfor, efterlader jeg Waffles i hans vogn og mens jeg ser TV fortsætter jeg med at udtømme ham i en spand. Jeg har sagt det før, men jeg ved fra dengang jeg anvendte kateter på ham efter en udtømning, at der altid er mere urin tilbage end du regner med. Ved at give ham 15 minutters pause, indimellem udtømningerne, ser det ud til at urinen får en chance for at samle sig i blæren igen. Så tager jeg ham ud af hans vogn i en halv time og sætter ham tilbage igen og udtømmer, og helt sikkert kommer der et par gram mere ud. Jeg giver ham 15 minutter mere i vognen og udtømmer ham så igen. Jeg får normalt et par gram mere ud og så ingenting. Jeg føler mig rimelig sikker på, at blæren er helt tom på dette tidspunkt. Men jeg må sige, at var det ikke for kateteranvendelsen og viden om, at der stadig var en portion urin tilbage i Waffles efter den første udtømning under gåturen, havde jeg sikkert stoppet efter første omgang. Det er meget arbejde, men jeg håber at dette vil holde ham fri for infektioner.

Indendørs udtømning

Udtømning på toilettet

Min hund er en han som din og vejer omkring 13 kg. Nogen gange tager jeg ham med på toilettet for "afføring på kommando", inden udtømning. Dette gør urineringsprocessen nemmere.

Jeg stiller ham på vaskemaskinen, med hans RENE bagende (meget vigtigt) mod fronten af min krop. Han kan låse sine ben for at stå, men hvis din hund ikke låser sine ben endnu, (han vil med tiden) kan du stadig holde ham opretstående på alle fire, med bagenden tæt mod din krop. Mine to rensede knytnæver er nu på plads til at klemme hans blære. Mine albuer er i taljen mod min krop for udligning. <snip> For at starte tilfører jeg et let tryk på den del af blæren der er tættest på navlen, og så når urinen er presset ud, flytter jeg mine hænder længere mod det nederste af maven mod bagenden. Det kræver adskillige genplaceringer af mine hænder for at tømme blæren helt. Det vil strømme ud til at starte med og derefter gå over til en langsom dryppen og sidst et par små strint. Hold det blide tryk og forsøg nye steder med hånden, indtil du er SIKKER på at der ikke er flere strint. Du vil hurtigt lære at MÆRKE dig til en fuld og en tom blære.

Der er et spil i vores hus, om at se hvem der kan ramme mest præcist med urinen. Nogen gange rammer vi forbi målet; vaskekluden... Uups!

Når du har afsluttet udtømningen, smid den våde vaskeklud i [[diaper pail|blespanden]] der står tæt ved, og tør ALTID toppen af maskinen af for at undgå rust!! Jeg har en handy sprayflaske med WINDEX-ruderens, til at sprøjte på toppen efter hver gang. Stakken af gamle vaskeklude er altid indenfor rækkevidde, hvis jeg behøver mere end en til at afsluttet jobbet.

Udtømning i toilettet

Min cocker spaniel er 3 år gammel og er blevet opereret. Hun er lammet i bagkroppen og har ikke evnen til at tisse og komme af med afføringen. Hun vejer 16 kg. Jeg er sikker på at andre har det nemmere med deres små hunde, men du kan også gøre det med din. Jeg er selv 56 kg og bærer Molly op på badeværelset og udtømmer hende i toilettet. Hun kan også komme af med sin afføring på kommando. Hun har altid ble på i tilfælde af at hun lækker, men hvis du udtømmer 3-4 gange dagligt vil der være minimal lækage. Nogen gange får jeg anvendt samme ble op til 4 gange, fordi den er helt tør. Vores badekar er lige ved siden af toilettet, så jeg har købt en handicapstol til badekaret og sætter den halvt i badekaret og halvt på gulvet udenfor, derpå lægger jeg Molly i mit skød, så hendes bagende er over toilettet. Jeg putter min arm under hendes mave, tæt ved hendes bagben og løfter op, mens jeg løfter op tager min anden hånd og trykker imod oppefra, ca. 6-10 cm over hendes hale, for at trykke hende ned over min anden arm og voila, hun tisser i en god strøm. Jeg opbevarer babyservietter på badekaret for aftørring.

Udtømning i vasken

Jeg sætter min hunhund på bordpladen i badeværelset, med hendes bagende mod vasken og udtømmer hende, så urinen rammer ned i vasken. Jeg tørrer hende med kleenex og aftørrer bordpladen og renser vasken. Fra tid til anden, hælder jeg klor i vasken og lader det virke i 10 minutter. Jeg opbevarer papirposer i skabet under vasken og smider servietterne i en af dem, som jeg bagefter smider ud. Udtømning på bordpladen, gør at jeg bedre kan se hvad jeg gør i spejlet, frem for at skulle bøje hovedet og kigge efter direkte.

Udtømning i badekaret

Udtømning er ikke så svært som du tror. Når du først har fundet det ”magiske punkt", kommer urinen let ud. Vi har en gravhund som vi udtømmer hver dag og vi gør det i badekaret. Urinen kommer ud, rengøringen er let. Det bliver hurtigt til en rutine.

Udtømning på et hvalpetræningsunderlag

Hvalpetræningsunderlag gør at du kan udtømme alle steder. De gør det også nemt at tjekke farven og lugten af urinen, når du er færdig.

Image

Kramper under udtømning

Hvileløse ben

Waffles gør dette engang imellem. Begge hans ben starter med denne skøre dans (nogen gange mens jeg udtømmer, men oftest når han bare sidder). Hans ben starter med at sparke (ser næsten ud som kramper) og han starter med at urinere i kraftige sprøjt. Nogen gange sker det et par gange i løbet af en dag og andre gange sker det en gang om ugen. Han startede på dette ca. 4 måneder efter operationen.

Sparken

Min hund giver altid et mulddyrsspark ved starten af hver udtømning, strækker sine to bagben helt ud et sekund, som respons på mitførste testklem af blæren. Jeg venter til efter sparket, inden jeg genplacerer min hånd og udtømmer.

Efter underlivsoperation

Bristede tarme og ophævning

Hvilken vidunderlig dag i dag!!!
Jeg ringede til Medvet dyreklinik og fortalte dem om de problemer vi har med at udtømme hende.
Sygeplejersken fortalte mig, at jeg skulle prøve at tage hende med udenfor i haven og placere en slynge under hende og løfte hende let fra jorden med den, på denne måde vil trykket være på tværs af hele underlivet, uden for meget direkte stress på hendes skade.

DET VIRKEDE!!! Hun urinerede syv gange under hendes gåtur. Vi blev så glade at vi græd! LOL De små glæder i livet, ikke?

(Bemærk: Denne hund blev ramt en lastbil, brækkede ben og brækket bækken, tarme bristet gennem hendes underliv, skadestue operation samt udskiftning af hendes tarme, syet en del af blæren, ny operation nødvendig for at rette fejl, så skulle hun udtømmes.)

Steriliseringsoperation

Kat fik en urinvejsinfektion sidste år og hun fik en komplet ovariehysterektomi. Jeg var i panik over at skulle udtømme hende og kunne gøre skade på hende eller sprænge hendes sting. Udførslen var ikke så slem som jeg troede. For det første kunne jeg ”omstille min tilgang”, så nogen gange kunne jeg udtømme hende fra oven, men jeg er ikke sikker på om det ville være muligt med en hund. Jeg satte fladen af begge hænder over hendes rygrad og tilførte et pres på blæren fra siden i stedet for nedefra, som jeg normalt gjorde. Jeg udtømte det meste herfra og afsluttede så nedefra, da jeg ved et punkt ikke kunne mærke blæren mere. Kat beklagede sig ikke mere end hun plejede at gøre, men måske har hun ikke så meget følsomhed mere der hvor arene er.
Dyrlægen fortalte, at det var svært for mig at gøre nogen rigtig skade, de havde anvendt, jeg ved ikke hvor mange, rækker med syninger... jeg tror, at så længe dyrlægen der opererer hende, ved at du skal udtømme hende bagefter, så er det ok.

Ekstern henvisning

http://www.freewebs.com/dmroster/bladder.html (Artikel om tarm og blærekontrol)

Hunde

http://www.scoutshouse.com/videos/video_bladder.html Expressing four different sizes of dogs

http://users.cyberport.net/~milnerwm/Expressing.html (Hvordan en gravhund udtømmes med IVDD)

https://www.youtube.com/watch?v=Saf_kZvwClE Expressing female dachshund into the toilet (1:25-1:40)

https://www.youtube.com/watch?v=SPg3Z0OIovo Expressing male dachshund onto puppytraining pad

https://www.youtube.com/watch?v=dzy7mrOBjz4 Expressing male dachshund lying on his back

http://www.wonderpuppy.net/copper/resources.htm (Video og audio instruktioner om udtømning)

https://www.youtube.com/watch?v=mb500Gtvv88&NR=1 ("Tisning" Mac: Part 1)

https://www.youtube.com/watch?v=B7l2861NTnI&NR=1 ("Tisning" Mac: Part 2)

https://www.youtube.com/watch?v=yoYWs6OEfJI Expressing small female dog standing on the counter

https://www.youtube.com/watch?v=nm9TiCg11qs Expressing male French bulldog lying on his side (2:20-4:15)

https://www.youtube.com/watch?v=6CVtjghnxn4 Expressing small male dog lying on his side (1:00-3:00)

https://www.youtube.com/watch?v=R7JxBy56k_g Expressing male poodle in standing position

https://www.youtube.com/watch?v=d18yUDdZVUw Expressing medium large dog in standing postion with external stimulation

https://www.youtube.com/watch?v=Hp1u_sC4Ad8 Expressing medium large dog in standing position indoors (2:20-4:10)

https://www.youtube.com/watch?v=oHD0L2rJAcw Expressing large male dog lying on his side, cupped hand

https://www.youtube.com/watch?v=bEHSxUf2Nb8 Expressing large dog using closed fist technique

https://www.youtube.com/watch?v=lw6_T2FewZM Expressing large pitbull in a wheelchair (4:00-5:05)

https://www.youtube.com/watch?v=IbdPXgynVC8 Expressing large female dog over your knee

https://www.youtube.com/watch?v=yrv5Wzi1KR0 Expressing small male dog using fingertips, 2 positions

https://www.youtube.com/watch?v=758ol0nkWx4 Expressing small male dog, 2 positions

https://www.youtube.com/watch?v=CAaLdeJCIkw Expressing one-handed or two-handed

Katte

https://www.youtube.com/watch?v=QdIBtw8_7No (Pookie: Hvordan vi plejer vores lammede kat) (0:30-1:50)

https://www.youtube.com/watch?v=QQyHrjfBzsA Expressing large cat lying on his side into a litter box

https://www.youtube.com/watch?v=HVdJI-qsOus Expressing large male Persian (Sasha) in standing position (Part 1)

https://www.youtube.com/watch?v=KIFTKuR9-uc Expressing large male Persian (Sasha) in standing position (Part 2)

https://www.youtube.com/watch?v=wkG_hFgTIO8 Expressing cat onto paper

https://www.youtube.com/watch?v=uqSQkDTMTAQ Expressing cat on back while scruffing neck

https://www.youtube.com/watch?v=2Gxd7q3zEEo Expressing cat lying on her back before surgery (does not show surgery) (4:40-end)

https://www.youtube.com/watch?v=-UHpvLzoK74 Expressing obese cat lying on her side (language PG)

https://www.youtube.com/watch?v=LbVxdFyGKjs Expressing bladder and bowel of cat in standing position

https://www.youtube.com/watch?v=VH-4vryTra4 Expressing cat lying on his side

https://www.youtube.com/watch?v=jCVZdGms5oA& Expressing frightened cat with only one person

https://www.youtube.com/watch?v=iuMZ4hrijuY Expressing bladder and bowel of small cat in midair

https://v.youku.com/v_show/id_XMTczNjAzOTk2.html Vet expressing cat's bladder and bowel

https://www.youtube.com/watch?v=k9p5j9eXZ90 Expressing a male cat sitting on your lap

https://www.youtube.com/watch?v=OiMJGS2O46Q Expressing a male cat on his back or side

https://www.youtube.com/watch?v=HhReJqnuxOA Expressing male cat (Kuma) with bladder compression and external stimulation

https://www.youtube.com/watch?v=CnFCwDp_fL0 Expressing female cat (Ropa) with bladder compression and external stimulation

https://www.youtube.com/watch?v=VQiQH_d27c0 Expressing bladder and protecting twisted legs from urine

-------------------------------------------------------------------------------------

Translated to Danish by: http://www.freelancemarketingservice.dk/
Post Reply