Hoe de blaas van je huisdier te ledigen (Nederlands)

Post Reply
User avatar
FYI
Posts: 1883
Joined: Tue May 15, 2007 2:16 pm

Hoe de blaas van je huisdier te ledigen (Nederlands)

Post by FYI »

Image
Image

Er zijn verwondingen waardoor een dier niet meer uit zichzelf kan urineren. Dit is een ernstig soms een dodelijk probleem vooral als de verzorger niet weet hoe hij of zij zelf de urinatie aan de gang kan brengen. Dit noemt men “het leegdrukken van de blaas”.

Uw dierenarts kan het voordoen. Het is erg belangrijk dat U de instructies heel precies navolgt. Als je dierenarts weigert om het voor te doen, zoek een andere dierenarts die het wel doet. Deze pagina verteld U hoe je een hond of kat zijn blaas kan ledigen en is niet bedoeld om dienst te doen als een waarnemer voor de dierenarts zijn advies.

Het is noodzakelijk dat Uw huisdiers blaas op zijn minst drie maal per dag compleet geleegd wordt. (elke 8 uur). Sommige gewonde dieren druppelen of lekken urine gendurende de dag.Ledigen maakt zeker dat de blaas volkomen leeg is en voorkomt infecties.Tevens maakt het dat er minder urine op de huid lekt zodat de kans op pijnlijke wonden daardoor verkleind wordt.

Sommige gewonde dieren kunnen zelf niet urineren zelfs niet als ze het willen. Ze kunnen niet urineren tot de blaas zo vol zit dat hij overloopt. Ledigen maakt zeker dat de urine niet te lang in de blaas blijft zitten en een omgeving ontwikkeld waar kiemen kunnen groeien. Met ledigen kan ook worden voorkomen dat de blaas uit gaat rekken. Als de blaas wordt uitgerekt is het mogelijk dat Uw huisdier nooit meer zelf kan urineren zelfs nadat de mogelijkheid om zijn eigen blaas weer te controleren terug komt.

Nadat het dier zijn ruggegraat of achterste gedeelte beschadigd is geweest kan een infectie van de blaas (cystitis) een serieus gezondsheid probleem worden. Een blaasinfectie can binnen een paar dagen dood veroorzaken als het niet behandeld is geworden. het verzorgen van de blaas is een vereiste voor de gezondheid van Uw huisdier of ze wel of niet een operatie hebben gehad of dat het compleet of gedeeltelijk onbekwaam is geworden.

Hierbij de verschijselen van een urine wegen infectie [[Urinary tract infection]]:
  • Druppelen of een natte achterkant en een natte mand
  • Stinkende urine en mogelijk likken van de geslachtsdelen en omgeving
  • Bloederig of donker gekleurde urine
  • Neerslachtigheid, eetlust verlies, temperatuursverhoging als de infectie toeneemt
Let wel: dat bij ernstige symptonen onmiddelijke dierenarts zorg is vereist

Voorkomende medische behandeling kan U helpen om infecties te voorkomen. Werk samen met Uw dierenarts om de beste medicijnen voorgeschreven te krijgen, check de pH, make een culture van de urine en leert U hoe Uw huisdier zijn blaas te ledigen. Urine wat in de blaas achterblijft kan een broedplaats voor de bacteria worden.

De blaas moet met de handen geledigd worden totdat Uw huisdier weer in staat is om zelf te urineren. Het ledigen van de blaas op zijn minst 3x per dag doen het is een doorgaande verplegings zorg voor huisdieren die voorgoed onbekwaam zijn. Het succes van deze verpleeg zorg hangt af van hoe doelmatig U wordt met deze verzorging.

Deze pagina beschrijft hoe de blaas geleegd moet worden... maar U ''moet'' eerst Uw dierenarts daarover raadplegen.

Honderden emails die we ontvangen vertellen om U geen zorgen te maken. Na een paar maal zelf doen wordt het erg makkelijk voor jezelf en je huisdier.

Kleine Hond

Steun Uw dier in een rechtopstaande positie.

Image

Vindt de locatie van de blaas, voorzichtig op verschillende plaatsen test drukplaatsen aftasten tot je zeker weet waar de blaas is, begin waar de ribben eindigen dan terug gaan. Houdt Uw duim aan een kant van de onderbuik en Uw vingers aan de andere kant.

Image

Heel voorzichtig de duim en vingers naar elkaar drukken en kijk of er urine vrijkomt. Zo niet probeer een ander plekje in de onmiddelijke omgeving en probeer dit nogmaals.

Dit is dan de juiste plaats.

Image

Soms tilt het dier zijn staart op als de juiste plaats geknepen wordt.

Image

Urine moet in een behoorlijke gelijkmatige stroom vrijgelaten worden. Als het overgaat in een druppelend straaltje , dan is de blaas genoeg geleegd. Dit is pijnloos voor Uw huisdier. Vaak een hele grote opluchting.

Image

Gemiddelde of grote Hond

Plaats uw handen om het dier zijn zijkanten achter de ribbenkast. Uw duimen rusten dan heel licht op zijn rug.

Image

Breng lichte druk aan naar binnen en bovenkant. Geen directe druk aanbrengen als de ruggegraat is beschadigd, speciaal niet als de hond een wervelziekte heeft.

Image

Als Uw handen moe worden even pauseren, dan weer begonnen. Wanneer de blaas gaat krimpen moet U misschien even stoppen en de handen in een betere positie plaatsen. Blijf doorgaan met het uitdrukken totdat de blaas helemaal leeg is.

Image

Zware Hond

Ledigen met Uw vuisten voor een krachtige druk

Ik ben zelf ook aan het leren de kunst van het blaasledigen onder de knie te krijgen en wat mij heel erg helpt, als een vrouw zijnde, is een vuist maken met beide handen dan of de open ruimte van mijn vuist, duimen naar voren wijzen, of knokkel naar knokkel (mijn duimen naar me to wijzen als ik aan het uitdrukken ben) Misschien dat mijn handpalmen niet sterk genoeg zijn of dat ik teveel druk met mijn vingertoppen uitoefende maar ik had geen succes met het ledigen van de blaas, totdat ik mijn hele vuist gebruikte wat me een betere druk verspreiding over een grotere oppervlakte gaf dan alleen maar mijn vingertoppen te gebruiken. Alles wat er hier beschreven staat over de posities om de blaas te ledigen lijkt nauwkeurig. Voorbij de sluitspier komen is het moeilijkste gedeelte zodat in het begin een zwaardere druk uitgeoefend moet worden. Zodra de hond begint te urineren heb je geen last meer. Ik maak de blaas zo leeg als ik maar kan, wacht een poosje en dan doe ik het nog een keer met hetzelfde resultaat en doe dit ongeveer 10 tot 12 maal elke zitting. Men kan de blaas alleen maar voelen als hij niet abnormaal is gezwollen. vindt de juiste plek waar het voor jouw hond werkt en herhaal de akties verschillende keren met elke behandeling. Ik had een dierenarts van onze lokale veeartsenij universiteit gevraagd of deze methode OK was, waarop hij mij vertelde dat veel van zijn vrouwelijke studenten deze methode gebruiken. Ik hoop dat dit helpen zal. Veel geluk en wordt niet ontmoedigd.

Martha

Een zware hond steunen

Ik heb een "leegdruk station" ontworpen. Mijn porch heeft zichtbare balken . In een van de balken hebben we een kleine metalen haak gedaan, we gebruiken een drooglijn en een klein katrol om de lijn aan te haken. We hebben een clip aan een eind van de lijn gedaan zodat we het aan Porkchop's wandel harnas kunnen haken en gaan op de lijn staan om het stabiel te houden. te houden.

Standplaats om de blaas van een grote verlamde hond zijn blaas te ledigen

Om blaas van onze bijna 32 kilogram wegende vrouwtjes lab te helpen ledigen hebben mijn vrouw en ik een eenvoudige maar heel doelmatige standplaats ontworpen. Alles wat nodig is zijn: (zie foto)
1] een 2 benige vouw ^ laddder
2] een houten staaf (balk,stang of roe)
3] een draagband
We hebben een paar spijkers op verschillende plaatsen in de staaf geplaatst om later de draagband- handvaten aan vast te maken en zo de hoogte van de draagband die de buik van de hond ophoudt op maat te stellen .
Allereerst gebruiken we de draagband om onze hond rechtop te helpen staan en onder de ladder door te kunnen lopen. Eenmaal daar gekomen schuif de staaf door de twee handvaten van de draagband. Rust de staaf op een tree aan een kant van de ladder en de horizontale fix aan de andere kant van de ladder (zie foto). Regel de draagband hoogte door de verschillende spijkers aan de staaf te gebruiken. Dan kan je de draagband loslaten om het uw hond op te laten houden. Ik gebruik beide handen om haar blaas te ledigen. Wat zo bijzonder is dat onze hond een neiging heeft om terug te vallen zodat de draagband haar precies in goede positie houdt zodat de blaas achter de draagband komt te zitten en dus makkelijk is te vinden en te ledigen. De hele handeling neemt ongeveer 5 minuten om te doen, een persoon kan een 32 kg bij zichzelf doen.

Image

Blaasledigen van een liggende hond

Deze weegt bijna 21 Kilogram zodat het ledigen van haar blaas in staande positie heel erg moeilijk en bijna onmogelijk was. Ik heb haar in de prille ochtend uren op haar zij in haar bed gelegd en gelijk begonnen met het masseren / krachtig drukkend maar wel heel voorzichtig haar hele buik (zoals al eerder beschreven) beginnend aan het einde van haar ribbenkast, met mijn rechterduim aan een kant en mijn andee vier vingers aan de andere kant en mijn linkerhand op haar rug geplaatst om te helpen met drukken.

Ik kon de "ballon" niet voelen maar de urine kwam eruit!! De volgende ochtend heb ik het weer gedaan en het lukte goed.

Blaasledigen in een draagband van een hond van 38.5 Kilogram

Ik heb een hond die 38.5 KG weegt. en een week lang moest haar blaas geledigd worden. Ik zal beschrijven hoe ik het deed. Elke zes uur deed ik een draagband onder haar bovenbuik (een opgerolde handdoek werkte goed) en wandelde met haar naar de omgeving waar zij kon gaan plassen. Ik verschoof de handdoek dan net voor haar achterpootjes en tilde haar op met een heel klein rukje Het nam soms wel drie of vier maal voordat ik succes had. Mijn dierenarts vond het goed gaan. Als U een kleinere hond heeft kunt U waarschijnlijk een kleinere handdoek gebruiken. Een keer kon ik haar niet aan het plassen krijgen. Ik heb haar toen water laten drinkeln en twintig minuten later kon ze plassen.

Een grote Duitse Herders Hond

Ik heb een grote Duitse Herder die niet kon staan maar gestadige druk nodig had om zijn blaas te ledigen. Ik gebruikte een harnas aan de voorkant (een normale rugknipper harnas maar er worden speciale voor en optil harnassen verkocht) en een klein laken werkt heel goed. Ik droeg hem naar naar een plaats waar ik dan probeerde zijn voeten zo te plaatsen dat hij kon staan. Ik ging over zijn rug staan ,hield zijn heupen omhoog en steunde hem tussen mijn benen, gebruikte mijn platte hand, vingers tesamen zijn blaas drukkend tot zijn blaas leeg was. Het duurde wel een week voordat ik het kon doen zonder dat hij over mij en zichzelf plaste. Het neem dedicatie en kracht, maar zoals met alles, Al doende leert men.

Blaas ledigen van een grote hond in een cart

Ik ledig de blaas van Waffles terwijl hij in zijn cart (rolstoel) is. Ik sta dan achter hem met mijn benen aan elke kant van zijn wielen (hij heeft een Fixed Saddle cart). Ik stop mijn handen aan de binnenkant van de metalen staven van de cart (vanaf de bovenkant) met beide handen open druk ik beide kanten zijn blaas terzelfde tijd.

Deze grote hond is gesteund in staande positie bij zijn cart (rolstoel). Stop Uw handen van boven naar beneden door de metalen staven en plaats Uw handen om zijn middel aan de voorkant van zijn dijbenen.

Image

Probeer de blaas te voelen door zijn zijkanten met je vingertoppen in te drukken. Als je de blaas vindt,knijp je handen tesamen om het leegdrukken te beginnen.

Image

Let op hoe ver zijn taille is ingedrukt als hij begint te urineren. Maak leeg, rust en herhaal totdat er geen urine meer wordt geproduceerd.

Image

Katten

Image

Blaas van een liggende kat

Waarschijnlijk maak ik Laime haar blaas op een andere manier leeg omdat zij posterior paresis (zwakte) heeft en niet verlamd is. Zij heeft nog wel wat gevoel en controle van de sluitspier van haar blaas. Urine lekken doet ze nooit alleen als ze een infectie heeft en ze helemaal niet meer uit haar eigen kan urineren. Ze sleept zichzelf rond als een typische verlamde kat. Daardoor heeft ze een erg gespannen sluitspier waar ze een heel klein beetje controle over heeft maar door de strak gespannen sluitspier is het erg moeilijk om de blaas leeg te maken. Ik heb nooit kunnen leren hoe ik haar blaas kon legen als zij rechtop stond, zelf niet na verscheidenen week lange lessen van mijn dierenarts en techs.

Nu zet ik Jaime op een kleine tafel met een zachte handdoek erop en ga zelf op een voetenbankje zitten. Ik zit dan een klein beetje boven haar. Ik leg haar op haar rechter zijkant en masseer haar rug en praat tegen haar zodat ze ontspant. Zodra ik voel dat ze ontspannen is plaats ik mijn rechterhand op haar rug en gebruik mijn linkerhand om haar blaas te vinden die ik dan in de holte van mijn hand houdt. Met deze hand en beide duimen houd ik dan de blaas "gevangen" en masseer naar de staart. De blaas heeft de neiging om te willen "rollen" zodat je soms je handen en fingers opnieuw in positie moet brengen om de blaas weer te vinden.

Manier om een "slappe" kat zijn blaas te ledigen

De makkelijkste manier die ik vond om het te doen was om hem onder zijn oksels vast te houden zodat zijn achterwerk en benen vrij over het toilet hangen. Tast met je vinger de omtrek van zijn ribbenkast tot aan de bodem ervan af, ergens voel je dan een klein sponsachtig voelend bobbeltje, soms is het steviger dat hangt er vanaf hoe vol de blaas is. Met dit tussen uw vingers zachtjes naar beneden naar zijn achterwerk drukken. Hij zal dan gelijk goed plassen. Als ze het gebruik van haar poten nog heeft voelt ze misschien meer op haar gemak om te staan. Het neemt geduld en oefening om een manier te vinden waar je allebei comfortabel mee voelt. (let wel: Dit is niet gerecommendeerd voor een gewonde kat).

Twee manieren om de blaas te ledigen (Expressing)

Kat's bladder is soms vlakbij haar ribbenkast en soms vlakbij haar staart, soms in het midden van haar lichaam en soms meer aan een kant van haar zij dan de andere kant. (ligt eraan hoe vol haar darmen zijn). Ik ledig haar blaas op twee manieren, of ik begin van onderen vandaan en gebruik mijn duim aan een kant met eerst twee vingers aan de andere kant, met de laatste twee fingers gebogen als soort stop om te proberen de blaas van opschuiven tegen te houden. Soms probeer ik de ruggegraat van bovenaf met de palmen van mijn handen elkaar bijna aanrakend met drie of vier vingers aan elke kant om te onderzoeken of ik de blaas zo kan vinden. Als je iets spons of rubberachtig tussen je vingers voelt, dat is de blaas! Dit is het enige orgaan daar wat zo aanvoelt. Je kunt dan van bovenaf drukken of houdt het "vast" met een hand terwijl je het masseren of kneden met de onderste hand doet.

Kattenblaas ledigen op de kattenbak

Het ledigen van een dieren blaas is de eerste paar minuten erg moeilijk, maar wordt veel makkelijker met geduld en oefenen. Mijn moeder ledigt Mimosa"s blaas twee maal per dag, ze is niet incontinent maar kan moeilijk in en uit haar kattenbak komen en gaan. Elke dag op dezelfde tijden ledigt mijn moeder Mimosa 's blaas in de kattenbak. Houd je hand net onder de ribbenkast en masseer met lichte druk, naar beneden strijkend de richting van de heupen. Meestal kan je de blaas als een rondachtige zachte bal voelen. De blaas is slipperig dus schiet nog weleens uit je handen. Maanden lang wist Mimosa precies hoe ze moest bewegen zodat wij haar blaas kwijt raakten. Als de blaas tegen de heupen aanzit kan hij nergens meer ontsnappen en kun je de urine er uit knijpen.

Kattenblaas van een kat die niet stil wil blijven zitten ledigen

Met mijn rechterhand pak ik hem bij zijn nekvel en gebruik mijn linkerhand om zijn blaas te vinden beginnend bij zijn ribben. Ik vind zijn blaas altijd precies tussen zijn heupen. Dan masseer ik, af en toe de handstand veranderend als nodig. Ik weet wanneer ik op de goede plaats bezig ben want zijn penis/scrotum beginnen te trillen (soms komt er gelijk wat urine uit) Ik had nog nooit van dit verschijnsel gehoord misschien komt het omdat hij nooit is gecastreerd. Dan komt de urine er plotseling met zulke kracht uit dat het soms door de kamer spuit. Als ik zeg het komt eruit met de kracht van een brandweer slang overdrijf ik niet!

Deze kleine poes heeft evenwicht en richtings stoornissen. Ze heeft maar een achterpoot en geen staart. Ze is makkelijk om vast te houden want ze weegt maar ongeveer 2.5 Kilogram. Hier zie je hoe je haar moet steunen om boven de kattenbak te houden.

Image

Hier zie je hoe haar blaas wordt leeggedrukt met de rechterhand terwijl ze ondersteund wordt met de linkerhand. De blaas was "gevangen" tegen haar heupen aan.

Image

Hier zie je hoe de blaas wordt samengedrukt als het geledigd wordt.

Image

Jonge poesjes protesteren weleens terwijl hun blaas geledigd wordt

Mimosa wordt nu al drie jaar geholpem met het leegmaken van haar blaas maar ze moppert nog steeds heel erg luid. RRRRROOOOWWWWLLL!!!!! Gelukkig wringt ze zich niet meer in allerlei bochten zoals in het begin. Legume was luidruchtig met protesteren en krabbelde maar zijn blaas was erg pijnlijk. Mimosa haar blaas doet geen pijn.

(PS Als Uw kat geen controle meer heeft over zijn blaas en geen normale kattenbak meer kan gebruiken kijk dan eens naar [[Litterbox for handicapped pet]])

Catheterisatie

Catheterisatie kan een optie zijn voor Uw reu. Voor teefjes is dit moeilijker en kan beter door Uw dierenarts gedaan worden. Uw dierenarts kan U leren hoe U Uw hond zelf thuis kan catheteriseren en U met de juiste benodigheden daarvoor voorzien. Doe dit niet zelf zonder de goedkeuring van Uw dierenarts! Als het niet precies gedaan wordt zo het moet kan U Uw hond grote schade of zelfs de dood berokkenen.

De steriele methode gebruiken

Ik gebruike KY gel van een tube maar heb sinds gelezen dat ze het nu ook in individuele pakjes verkopen zodat de KY elke keer als je een nieuw pakje open maakt je zeker bent dat het steriel is. Ik lag de KY op een schoon bordje, maar je zou ook steriel gaas kunnnen gebruiken als je denkt dat dit zuiverder is. Ik had altijd een pompje met anti-bacteria zeep bij me staan. Ook een 2de tube met koud steriel er in bij me staan. Ik hield goed in de gaten uit welke tube ik de catheter trok zodra ik ermee klaar was stopte ik de gebruikte catheter in de andere tube. Op die manier gebruikte ik nooit dezelfde catheter op dezlefde dag en wist gelijk dat de catheters goed steriel waren omdat zij op zijn minst 24 uur in de koude steriel hadden gezeten voor ik ze weer ging gebruiken.Ik had ongeveer een dozijn catheters die ik afwisselend gebruikte van tube tot tube.

Ik waste mijn handen, legde alles wat nodig was bij de hand, ook Waffles dan nog een keer mijn handen wassen. Waffles werd met een steriel doekje afgeveegd. Ik gebruikte baby spul aan hem zodat hij niet gerirriteerd of uitgedroogd werd. Dan deed ik antibacterial gel aan mijn handen. het laken werd dan naar beneden getrokken. Als je meer handigheid krijgt kan je dat laken met een hand terug trekken , dan nog een keer antibactrial gel aan de vingers van mijn rechterhand en wrijf de gel rond met mijn vingers en duim. Even mijn handen uitschudden zodat ze drogen. Als U Uw catheter tubes in een soort standaard kon zetten zodat ze rechtop blijven staan met het deksel open zodat je makkelijk een catheter kan pakken met je schone hand zonder dat je die tube nog een keer hoeft aan te raken spaart het U veel werk uit. Ik schudde de catheter voor een poosje om zeker te maken dat alle koude steriel eraf was (als Uw dierenarts zegt om het af te spoelen kan je dat doen) Als het soms even tegen een muur of iets aan gaat terwijl je aan het schudden bent, neem dan een nieuwe. Nadat ik zeker was dat de catheter droog was trok ik het door de KY gel. (Ik doe er ongeveer 2.5 cm aan) houdt de catheter zo ver terug als mogelijk, dan begin het in te brengen.

Urinatie Stimuleren

Er is ook nog een andere manier om een blaas te ledigen die voor sommige dieren goed werkt. Kan soms goed van pas komen voor korte tijd of voor een urgent geval. Het betreft buitenwaartse stimulatie van de geslachtsdelen en omgeving om urineren te stimuleren net zals een moeder kat met haar babies doet. Om de blaas te ledigen met manipulatie is het niet nodig om contact met het dier zijn geslachtsdelen aan te raken en kunnen er ook geen kiemen in het urine kanaal komen. Met uitwendige stimulatie kan het gebeuren dat er kiemen in het urine kanaal komen en daardoor een Urinewegen infectie ontstaat. Met het leeg maken van de blaas door het drukken bent U in controle hoe de blaas totaal geleegd wordt, maar met uitwendige stimulatie bent U gelimiteerd hoe good het dier zijn blaas zelf kan leeg maken. Met uitwendige stimulatie kan het gebeuren dat het dier over Uw hand plast iets wat niet gebeurd met (expressing) leegdrukken van de blaas. Als Uw dierenarts U heeft voorgedaan hoe U Uw huisdier zijn blaas kunt lediging en het gaat nog niet goed, vraag dan voor een nieuwe demonstratie. Als U zich in een stiuatie bevindt waar Uw dier zijn blaas geleegd moet worden en U heeft nog geen demonstratie ervan gehad, kan deze methode U tijdelijk helpen.

Vrouwtjes Poes

Op een avond ik was erg moe teneergeslagen, bezig met proberen Jaime's blaas te ledigen, ik kon haar blaas niet vinden en was te moe om naar de emergency dierenarts te gaan, begon ik haar dijbeen een beetje te wrijven en begon ze een klein beetje op mijn hand te plassen. Ik ben toen langzaam aan al wrijvend naar boven gegaan en wreef haar geslachtsdelen waarop ze weer een beetje plaste en steeds een beetje meer en meer urineerde. Mijn dierenarts en ik zelf waren daar heel verbaasd over. Ik heb deze techniek een paar maanden lang aan haar toegepast. Met deze techniek wreef ik vrij hard. Ik wreef haar een poosje, dan even rusten voordat ik weer verder ging. Af en aan ongeveer 10 tot 20 minuten. Deze oplossing was een zegen tot ik geleerd had hoe ik haar blaas moest legen (expressing), want dit kon zo niet eeuwig doorgaan omdat ze erg veel infecties er door kreeg, maar het heeft ons erdoorheen geholpen tot ik wist hoe het de juiste manier te doen.

Mannetjes Yorkie (reu)

Als ik zijn blaas leeg houd ik hem met mijn rechterhand (hij is maar klein gelukkig) en gebruik een vochtige handdoek in mijn linkerhand. Ik klop dan het puntje van zijn plassertje , heen en weer. Als zijn blaas vol zit plast hij wel 3 of 4 keer. Ik demonstreerde het bij de dierenarts terwijl zij keek en zijn blaas nakeek. De blass was helemaal leeg. Als het regent doe ik het binnen over het bad. Als het mooi weer is doen we het buiten. (hij laat ook graag zijn "merk". lol)

Uw Commentaar

Veel van dit commentaar was gecopieerd van berichten die op de Handicapped Pets Discussie Booard at http://www.HandicappedPets.net. We inviteren U om Uw vragen en interests daar te plaatsen.

Image

Algemeene Informatie

Als Uw dierenarts U heeft voorgedaan hoe U Uw huisdier zijn blaas moet ledigen (express) en U kunt het nog niet gedaan krijgen, aarzel niet om Uw dierenarts voor een andere demonstratie te vragen!

Als U denkt dat U de blaas niet elke keer compleet leeg krijgt vertel dat aan uw dierenarts. Misschien dat er dan antibiotica voorgeschreven moeten worden totdat U handiger wordt met het leegmaken van de blaas.

Vind de juiste methode voor Uw huisdier

Er is geen enkle bepaalde methode die het beste is voor uw dier. Uw huisdier kan misschien gedaan worden terwijl hij rechtop staat, zelf staat, of in Uw armen ligt of zittend in een wagentje (rolstoel). U kunt vlak voor hem gaan staan, achter hem, naast hem of zittend met Uw dier in je schoot. Je kunt een hand, twee handen of enkel een draagband. Probeer de meest effectieve manier te vinden voor Uw eigen huisdier.

Darm zorg maakt het ledigen van de blaas makkelijker

Het is makkelijker om de blaas te ledigen van een dier wat geen verstopte darmen heeft. Als er ontlasting of lucht in de darmen zit is het moeilijker om de blaas te ledigen. U vindt uit dat het dier eerst zijn ontlasting kwijt raakt als je zijn buik begint te drukken om de blaas te ledigen. Vele mensen vinden het beter om eerst met het stimuleren te beginnen zodat de darmen geleegd worden voordat ze aan de blaas leeg maken beginnen. Een goede tip voor dit, kijk onder [[Bowel management in incontinent pets]].

De blaas vinden

Voordat U de blaas gaat ledigen voel de grootte en locatie van de blaas. Als hij niet te vol zit kan je heel goed de stevigte en maat voelen. Soms is hij rond en soms wat langgerekt. Als hij behoorlijk vol zit , is alles wat U kunt voelen een dikke buik, net zo strak als een trommel. Hierbij een website waar U Xrays kunt zien van een normale maat blaas een een blaas die te vol zit. http://www.Ibah.com/feline/flutd.htm .

De blaas zit ook niet altijd op dezelfde plaats. Het hangt er vanaf hoe vol hij is en wat in het darmkanaal zit. Zodat U niet elke keer in precies dezelfde plaats aan het drukken bent.

Plaats Uw hand boven de blaas en probeer een paar voorzichtige test drukjes, beweeg Uw vingers ongeveer een centimeter hier, dan weer een centimeter daar en op deze manier heel geduldig doorgaan tot U het juiste plaatsje hebt gevonden. Als U problemen heeft om het aan de gang te krijgen of alleen een smal druppeltje af en toe, probeer dan met Uw vingers hoger bij de buikholte in de buurt van de ruggegraat zodat U hoger bij de blaas drukt.

Leegdrukken, rusten, leegdrukken

U krijgt waarschijnlijk de blaas leger als U meer dan een maal gedurende een zitting de blaas leeg drukt en af en toe een rust periode ertussen neemt. Dit geeft de blaas de tijd om weer even te krimpen naar zijn oude vorm. Deze rust perioden kunnen van een paar seconden tot verschillende minuten duren. Het ligt eraan hoe lang het de blaas neemt om weer rond en stevig te worden.

Dieren met gedeeltelijke controle

Sommige dieren hebben gedeeltelijk blaas controle. Bij sommigen waar de ruggegraat beschadiging geen algehele verlamming veroorzaakte. Andere dieren krijgen soms weer het gebruik van controle terug gedurende de genezings periode, maar nog niet in oude mate. Met deze dieren is het belangrijk om door te blijven gaan om de blaas te ledigen (express) om zeker te maken dat de blaas elke keer compleet wordt geledig. Blijf dit doen tot het weer betrouwbaar is.

Medicaties

Er bestaan medicijnen die kunnen helpen met het ledigen vna de blaas doordat zij de urine sluitspier ontspannen en de blaas stevigte verhogen. Ervaring heeft bewezen dat deze middelen meestal niet nodig zijn, alhoewel het technisch soms moeilijker is om de blaas bij bepaalde huisdieren te ledigen dan bij anderen.anderen. Uw dierenarts maakt de beslissing of de medicatie het juiste is voor Uw huisdier.

Ledigen na uitstapjes

Als U met uw hond ergens bent geweest waar hij met zijn achterwerk over de gond heeft zitten schuiven zoals gras,wandelpaden, trottoirs of in sloten e.d. gezwommen heeft, is het een goed idee om bij thuiskomst onmiddelijk zijn blaas te ledigen en indien nodig de geslachtsdelen te wassen om alle vuil en kiemen die de oorzaak van een infectie zouden kunnen zijn te verwijderen.

Compleet leegmaken

Laat de dierenarts Uw werk nazien

Laat de dierenarts Uw werk nazien. Als U niet zeker bent dat U Uw huisdier zijn blaas volledig leeg kunt krijgen is het een goed idee om Uw dier zijn blaas te ledigen en het vlak daarna door uw dierensrts nogeens te laten doen om te zien of er nog enige urine in de blaas is achter gebleven.

Het voelen van de blaas

In ons geval, ja ik krijg alle urine eruit. Ze is klein en mager. Ik heb lange vingers en kan goed voelen of ik het er niet allemaal uit heb gekregen. Dan doe ik het altijd nog een keer om de job af te maken. Ik houdt haar mager en geef haar lactulose (om haar stoelgang relmatig te houden) zodat ze geen constipatie krijgt omdat dit het makkelijker maakt om zo goed als mogelijk te voelen wat er aan de hand is van binnen. Ik heb het gevoel dat meest van de tijd we haar net zo leeg krijgen alsof ze niet verlamd was.

Herhaaldelijk leeg maken van de blaas (Expressing)

Het laatste uur van de nacht maak ik zijn blaas verschijdene keren leeg. Ik neem hem eerst mee naar buiten om te wandelen en express de grootste hoeveelheid van zijn urine eruit. Als we binnenkomen laat ik Waffles in zijn invalide wagentje (cart) en terwijl ik TV zit te kijken blijf ik hem ledigen in een emmer. Ik weet dat ik dit al eerder gezegd heb maar toen ik een Catheter gebruikte nadat ik hem had leeg gemaakt zag ik dat er altijd nog meer urine was achter gebleven dan ik dacht. Een 15 minuten rust tussen ledigen blijkt de urine weer de kans te hebben gegeven om opnieuw in de blaas te vergaren. Nu haal ik hem voor ongeveer een half uur uit zijn cart dan weer erin waar ik hem nogmaals ledig , meestal komen er wel weer een paar onsjes urine uit. Als het niet was voor de catharisatie en nog eens ledigen zou ik nooit zo zeker geweest zijn dat zijn blaas nu helemaal leeg is. Het is veel werk maar ik hoop dat dit hem vrijwaard van infecties.

Binnenshuis ledigen

Expressing in de badkamer

Mijn hond is een reu net als die van U en weegt ongeveer 11.5 Kilogram. Soms voordat ik haar blaas ga legen zet ik haar op de WC voor een "poep op bevel". Dit maakt het urineren proces veel makkelijker.

Ik zet hem op de wasmachine met zijn SCHONE achterwerk (heel belangrijk) tegen de voorkant van mijn lichaam. Hij kan staan met zijn poten in een slot positie, maar als hij dit nog niet kan doen dan leert hij het op de duur wel. U kunt hem rechtop houden op alle vier zijn poten met zijn achterwerk stevig tegen Uw lichaam aan. Ik heb mijn tweee vuisten nu in positie om zijn blaas te drukken. Mijn ellebogen zijn op mijn taille hoogte tegen mijn lichaam voor stabilisatie <snip> Om mee te beginnen druk ik heel voorzichtig op het gedeelte van de blaas dichtbij de navel en dan als de urine begint te lopen, plaats ik mijn handen verder aan de achterkant van zijn buik naar zijn acherwerk toe. Soms neemt dit wel een paar maal de positie van mijn handen veranderen om de blaas volledig te legen. Ik probeer er zoveel mogelijk uit te krijgen, eerst als een stroom dan als een langzaam druppelend straaltje daarna nog een par spuiterige straaljes. Houdt het zachte drukken aan terwijl U uw handen naar een andere plaats verzet totdat U ZEKER bent dat er niets meer uit komt spuiten. In niet te lange tijd krijgt U GEVOEL of een blaas leeg of vol is.

Bij ons thuis is het nu een soort spelletje geworden om te zien wie het urine straaltje het rechtste eruit kan laten komen. Soms zitten we naast de haddoek of washand, OEI!

Als U klaar bent met ledigen laat je het washandje in een lege luieremmer of zo vallen [[diaper pail]], VERGEET NIET de bovenkant van de droger goed af te drogen om roesten te voorkomen!!! Ik heb altijd een kleine spuitfles met een soort Windex schoonmaker om de vovenkant na elk gebruik schoon te spuiten, een stapeltje oude washandjes heb ik altijd binnen mijn bereik liggen in geval ik er meer dan een nodig heb om de job goed af te maken.

Blaas in de WC ledigen

Mijn Cocker Spaniel die drie jaar oud is had de operatie op 13 Januari. Haar rug is verlamd en ze heeft geen functie meer om te plassen of ontlasting kwijt te raken. Zij weegt bijna 15 Kilogram . Ik ben er wel zeker van dat anderen het een beetje makkelijker hebben met de kleinere honden maar U kunt het zeker zelf doen met uw eigen hond. Ik weeg ongeveer 52 Kilogram en draag Mollie naar de badkamer om haar blaas in het toilet leeg te maken. Haar ontlastig doet ze ook meeste van de tijd wanneer ik haar vertel het te doen. Ze heeft altijd een luier aan in geval ze zou "lekken", maar als je de blaas drie of vier maal per dag ledigd dan wordt het lekken tot een minimum beperkt. Soms kan ik dezlefde luier 3 of 4 keer gebruiken omdat hij helemaal droog is gebleven. Ons bad is vlak naast de WC dus heb ik een invalide stoeltje voor het bad heb gekocht wat ik half in het bad en de andere helft op de vloer naast het bad, dan houd ik Mollie op mijn schoot zodat haar achterwerk over de WC hangt. Ik stop mijn arm onder haar maag dicht bij haar acher poten en til dat op, terwijl ik op til gebruik ik mijn andere hand en duw zachtes naar beneden ongeveer 5 tot 7 centimeter boven haar staart om har een beetje naar beneden te duwen en voila, dan plast ze een goede stroom. Ik heb natte weg - werp baby doekjes bij het bad om haar mee schoon te vegen.

Ledigen in de wastafel

Ik zet mijn vrouwtjes hond (teefje) op de badkamer aanrecht met haar achterwerk naar de wastafel en ledig haar blaas, richtend op de wastafel. Ik droog haar af met kleenex, maak de aanrecht schoon en spoel de wasbak goed uit. Af en toe laat ik wat chloor in de wasbak lopen en laat dat een minuut of tien erin staan. Ik heb papieren lunch zakjes onder in het wastafel kastje die ik gebuik om de vuile kleenex of tissue in te doen en dan gelijk naar de grote vuilnisemmer breng. Het ledigen van de blaas (expressing) laat me toe goed om te zien wat ik aan het doen ben door in de spiegel die daar zit te kijken , veel beter dan de hele tijd met gebogen hoofd te zitten om het direct te kunnen zien.

Ledigen in het bad

Ledigen (Expressing) is niet zo moeilijk als U denkt. Als U eenmaal het "magise plekje" hebt gevonden komt de urine er gemakkelijk uit. Wij hebben een Tekkel die we elke dag moeten expressen, wij doen dat in het bad. Als haar blaas leeg is is het schoonmaken makkelijk. Het wordt al heel snel een routine.

Ledigen op een puppy-training onderlegger

Met de puppytrainer onderleggers kunt u overal uw hond zijn blaas ledigen. U kunt er gelijk ook de kleur en odor van de urine controleren als U klaar bent.

Image

Kramp terwijl U de blaas aan het ledigen bent

Rusteloze poten

Waffles heeft dit soms. Beide poten beginnen een soort vreemde dans (soms terwijl ik net aan het expressen ben maar meerdere keren als hij gewoon zit). Zijn poten beginnen een soort schop beweging te maken terwijl hij in krachtige stralen. begint te urineren Dit gebeurd soms een paar maal op een dag en soms een maal per week. Dit begon ongeveer 4 maanden na zijn operatie.

Schoppen (kick)

Mijn hond geeft altijd een soort ezels schop in het begin van het ledigen van haar blaas. Voor ongeveer een seconde strekt ze beide achterpoten helemaal uit als een reactie op mijn test drukken op haar blaas. Ik wacht tot na de schop (kick) voordat ik mijn hand verplaats en ga drukken.

Na een buik operatie

Na gescheurde ingewanden en zwelling

Wat een prachtige dag vandaag!!Ik belde naar MedVet en vertelde ze wat een problemen we hadden met het ledigen van haar blaas. De verpleegster vertelde me om te proberen haar met haar draagband mee de tuin in te nemen, daar haar draagband onder haar te houden en haar daamee een klein beetje van de grond te tillen. Op deze manier werd de druk over haar hele buik verspreidt zonder directe druk op haar wonden.

HET WERKTE!!! Gedurende de wandeling plaste ze verscheidenen malen. Wij waren zo blij dat we erom moesten huilen. LOL. De kleine vreugden in het leven he?

(Let wel: deze hond was door een truck aangereden had een gebroken poot, gebroken bekken , gescheurde darmen door haar onderbuik, emergency operatie om de darmen te repareren en de ingewanden te vervangen., een gedeelte van de blaas repareren. Er was nog een tweede operatie nodig om vergissingen die er waren gemaakt te herstellen. Daarna moest ze expressed worden.)

Steriliseren

Kat had verleden jaar een infectie aan haar baarmoeder en moest haar eierstokken en baarmoeder verwijderd hebben. Ik raakte gewoon in paniek als ik er aan dacht dat ik haar nu moest helpen urineren, ik was bang dat ik haar hechtsels eruit zou trekken of haar op een andere manier nadeel zou berokkenen. Gelukkig was het niet zo moeilijk als ik me had voorgesteld. Het was mogelijk om mijn "nabij komen" af en toe te veranderen, soms kon ik haar blaas ledigen vanaf de bovenkant, maar ik ben er niet zeker van dat dit met een hond ook kan. Ik stopte de breedde kant van beide handen over haar ruggegraat en drukte voorzichtig op de blaas vanaf de zijkanten in plaats van van onderen wat ik normaal zou doen. Het grootste gedeelte deed ik op deze manier de rest deed ik vanaf de onderkant, want op een bepaald punt kon ik de blaas niet meer vinden. Kat protesteerde niet meer dan ze normaal doet, misschien dat ze niet meer zo gevoelig is waar het lidteken weefsel zit.. De dierenartsen zeiden dat het moeilijk voor me zou zijn om enige echte schade aan te richten omdat ze zo veel rijen met hechtsels hadden moeten maken. Ik denk dat wanneer de dierenarts weet dat jij haar blaas moet legen, het ok is om te doen.

Externe links

http://www.freewebs.com/dmroster/bladder.html (artiekel over darmen en blaas onderhoud)

Honden

http://www.scoutshouse.com/videos/video_bladder.html Expressing four different sizes of dogs

http://users.cyberport.net/~milnerwm/Expressing.html (hoe je een reu Teckel of Tekkel (nieuwe en oude spelling) met IVDD)

https://www.youtube.com/watch?v=Saf_kZvwClE Expressing female dachshund into the toilet (1:25-1:40)

https://www.youtube.com/watch?v=SPg3Z0OIovo Expressing male dachshund onto puppytraining pad

https://www.youtube.com/watch?v=dzy7mrOBjz4 Expressing male dachshund lying on his back

http://www.wonderpuppy.net/copper/resources.htm (Video en geluid instructies over expressing ledigen van de blaas)

https://www.youtube.com/watch?v=mb500Gtvv88&NR=1 Expressing small male dog in standing position ("Peeing" Mac: Part 1)

https://www.youtube.com/watch?v=B7l2861NTnI&NR=1 Expressing small male dog in standing position ("Peeing" Mac: Part 2)

https://www.youtube.com/watch?v=yoYWs6OEfJI Expressing small female dog standing on the counter

https://www.youtube.com/watch?v=nm9TiCg11qs Expressing male French bulldog lying on his side (2:20-4:15)

https://www.youtube.com/watch?v=6CVtjghnxn4 Expressing small male dog lying on his side (1:00-3:00)

https://www.youtube.com/watch?v=R7JxBy56k_g Expressing male poodle in standing position

https://www.youtube.com/watch?v=d18yUDdZVUw Expressing medium large dog in standing postion with external stimulation

https://www.youtube.com/watch?v=Hp1u_sC4Ad8 Expressing medium large dog in standing position indoors (2:20-4:10)

https://www.youtube.com/watch?v=oHD0L2rJAcw Expressing large male dog lying on his side, cupped hand

https://www.youtube.com/watch?v=bEHSxUf2Nb8 Expressing large dog using closed fist technique

https://www.youtube.com/watch?v=lw6_T2FewZM Expressing large pitbull in a wheelchair (4:00-5:05)

https://www.youtube.com/watch?v=IbdPXgynVC8 Expressing large female dog over your knee

https://www.youtube.com/watch?v=yrv5Wzi1KR0 Expressing small male dog using fingertips, 2 positions

https://www.youtube.com/watch?v=758ol0nkWx4 Expressing small male dog, 2 positions

https://www.youtube.com/watch?v=CAaLdeJCIkw Expressing one-handed or two-handed

Katten

https://www.youtube.com/watch?v=QdIBtw8_7No Expressing cat into the sink (Pookie: How we care for our paralyzed cat) (0:30-1:50)

https://www.youtube.com/watch?v=QQyHrjfBzsA Expressing large cat lying on his side into a litter box

https://www.youtube.com/watch?v=HVdJI-qsOus Expressing large male Persian (Sasha) in standing position (Part 1)

https://www.youtube.com/watch?v=KIFTKuR9-uc Expressing large male Persian (Sasha) in standing position (Part 2)

https://www.youtube.com/watch?v=wkG_hFgTIO8 Expressing cat onto paper

https://www.youtube.com/watch?v=uqSQkDTMTAQ Expressing cat on back while scruffing neck

https://www.youtube.com/watch?v=2Gxd7q3zEEo Expressing cat lying on her back before surgery (does not show surgery) (4:40-end)

https://www.youtube.com/watch?v=-UHpvLzoK74 Expressing obese cat lying on her side (language PG)

https://www.youtube.com/watch?v=LbVxdFyGKjs Expressing bladder and bowel of cat in standing position

https://www.youtube.com/watch?v=VH-4vryTra4 Expressing cat lying on his side

https://www.youtube.com/watch?v=jCVZdGms5oA& Expressing frightened cat with only one person

https://www.youtube.com/watch?v=iuMZ4hrijuY Expressing bladder and bowel of small cat in midair

https://v.youku.com/v_show/id_XMTczNjAzOTk2.html Vet expressing cat's bladder and bowel

https://www.youtube.com/watch?v=k9p5j9eXZ90 Expressing a male cat sitting on your lap

https://www.youtube.com/watch?v=OiMJGS2O46Q Expressing a male cat on his back or side

https://www.youtube.com/watch?v=HhReJqnuxOA Expressing male cat (Kuma) with bladder compression and external stimulation

https://www.youtube.com/watch?v=CnFCwDp_fL0 Expressing female cat (Ropa) with bladder compression and external stimulation

https://www.youtube.com/watch?v=VQiQH_d27c0 Expressing bladder and protecting twisted legs from urine

Translation by Riet Maat-Huisman and http://www.windmillanimalrescue.org
Post Reply